σπίτι αρχιτεκτονική διακόσμηση τέχνες πρόσωπα αρχιτέκτονες διακοσμητές διακοσμητικά άρθρα θέσεις προτάσεις




caneplex
lacomar pisani



Φωτεινή Μπάλλα
η συνέχεια μιας μακρόχρονης παράδοσης στην κεραμική
Η Φωτεινή Μπάλλα σήμερα στι κατάστημά της στο ισόγειο του Αγγλικού Προξενείου στην Πάτρα. (Όθωνος Αμαλίας 77 και Βότση).
Κεραμικό πλακάκι υποδοχής στην είσοδο του καταστήματος.
Το εργαστήριο είναι κλασσικό με τους φούρνους του και πολλά έργα γύρω γύρω και είναι επισκέψιμο, μπορεί δηλαδή ο οποιοσδήποτε να δεί τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται τα κεραμικά.
Το ισόγειο κατάστημα - έκθεση στην παραλία της Πάτρας είναι ένα παλαιό κτίσμα και αντίθετα με ότι συνηθίζεται στην μαξιμαλιστική διακοσμητικά πόλη της Πελοποννήσου (βάλε χρυσάφι, βάλε μπογιά, βάλε στόκο) εδώ έχουν αναδειχθεί τα παλιά και όμορφα χαρακτηριστικά όπως η οροφή και η πέτρα των τοίχων. Ο "αναπαλαιωτικός μοντερνισμός" κερδίζει τελευταία έδαφος και έχει δώσει υπέροχους χώρους από εντυπωσιακά παλιά βιομηχανικά κτίρια και αποθήκες του λιμανιού.
Έργα της Φωτεινής Μπάλλα
To 1930 ιδρύεται στην Πάτρα παραδοσιακό καμίνι από τον Κωνσταντίνο Μπάλλα το οποίο κατασκευάζει είδη οικιακής χρήσης της εποχής.
Από το 1965 την παράδοση συνεχίζει ο γιος του Νίκος Μπάλλας, κατασκευάζοντας διακοσμητικά αντικείμενα, είδη καθημερινής χρήσης και τουριστικά αντικείμενα μαζί με την σύζυγο του Βάσω τα οποία πωλούσε στο κατάστημα που διατηρούσε στην Πάτρα.
Το 1983 και το 1985 τα παιδιά του Κωνσταντίνος και Φωτεινή αποφοίτησαν από την σχολή κεραμικής της Φαέντσα Ιταλίας (Istituto d'arte per la ceramica - Faenza).
To 1984 ιδρύεται η εταιρεία Ballas Terra gres O.E. από τα τέσσερα μέλη της οικογένειας.
Για μια δεκαετία η οικογενειακή επιχείρηση συμμετέχει δύο φορές τον χρόνο στην Διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης και σε κλαδικές εκθέσεις του εσωτερικού. Εξάγει τα αντικείμενα παραγωγής της σε πολλές χώρες και ιδιαίτερα στην Γερμανία και την Ελβετία.
Από το 1994 και μετά η γνώση και η εμπειρία των προηγούμενων χρόνων στρέφουν την δημιουργικότητα των μελών της επιχείρησης στις διακοσμητικές εφαρμογές με κεραμικά αντικείμενα, πλακίδια τα οποία πληρούν εργαστηριακές δοκιμές ποιότητας-αντοχής και βοτσαλωτά δάπεδα για εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους.
Απο την Ίδρυση του, το 1900, μέχρι σήμερα η επιχείρηση έχει εφαρμόσει την δημιουργικότητα της και την αισθητική της σε δημόσιους χώρους, όπως η λιμενική ζώνη Πατρών, πλατείες, εκκλησίες, νοσοκομεία Αιγίου, Αγρινίου, καθώς και πολλούς ιδιωτικούς χώρους.
Ενα από τα τρία σπουδαία έργα ανάπλασης της Λιμενικής Ζώνης Πατρών που έγιναν την περίοδο 1999 - 2001 από το Λιμενικό Ταμείο Πατρών επί προεδρίας Γιάννη Δημαρά και με αρχιτεκτονική μελέτη από τον Δημήτρη Αυγουστίνο. Ο σχεδιασμός, παραγωγή και εφαρμογή των ψηφιδωτών πλακιδίων στον χώρο της παιδικής χαράς, έγινε από το εργαστήριο κεραμικών Μπάλλας.
Ένα ζωντανό και εντυπωσιακό δείγμα της δουλειάς του εργαστηρίου "Μπάλλα" είναι το MARE MARE που παρουσιάζεται και σαν αυτόνομο έργο στην Όμορφη Πόλη.

Η σημερινή συγκυρία δεν βρίσκει το λαμπρό εργαστήριο της Φωτεινής Μπάλλα σε καλή κατάσταση όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα κεραμικά εργαστήρια και εκθετήρια της χώρας.
Ο μοναδικός υπεύθυνος δεν είναι η οικονομική κρίση -όπως εύκολα θα θεωρούσε ο καθένας- αλλά είναι η δουλοπρέπεια και ο πιθηκισμός σε οτιδήποτε γυαλιστερό και ευρωπαϊκό.
Όταν όλες οι λεωφόροι της χώρας γέμισαν με καταστήματα ειδών υγιεινής τα οποία πωλούσαν σωρηδόν τα "χειροποίητα" ιταλικά πλακίδια, τις φρίσσες κλπ ποιός θα γύρναγε να κοιτάξει εργαστήρια σαν της Φωτεινής Μπάλλα; Το κέρδος ήταν μεγάλο (αγόραζαν για πεντάρες και πωλούσαν για χιλιάδες) κι επίσης τα ταξίδια κάθε βλαχοέμπορου στο Μιλάνο ηδονικά και επιβεβαιωτικά.
Τώρα πια νέες γενιές αρχιτεκτόνων και διακοσμητών -ευτυχώς και δημοσίων προσώπων όπως ο Δημαράς- χρειάζεται να ξανανακαλύψουν τα αυτονόητα και να ρίξουν στην αγορά και στα μυαλά κάθε μολυσμένης αναγνώστριας περιοδικών σπιτιού και lifestyle την ομορφιά της μοναδικότητας και του χειροποίητου.
Γιατί κανονικά θα έπρεπε να ερχόντουσαν στην χώρα μας Ιταλοί, Γάλλοι και Γερμανοί με σκοπό να προμηθευτούν τα μοναδικά ελληνικής τέχνης κεραμικά, κεραμικά με τεχνική και αισθητική ιστορία κάπου 20.000 χρόνων.

Κείμενο - Φψτογραφίες: Λευτέρης Μιαούλης